Tuhoisimmat Lento-Onnettomuudet

post thumb
Artikkelit
kirjoittanut Hemron/ 20 May 2017

Tuhoisimmat Lento-Onnettomuudet

Lento-onnettomiis on varsin harvinainen tapahtuma, mutta kun sellainen valitettavasti tapahtuu, kuolonuhreja tulee kerralla monta. Lento-onnettomuus on lentokoneen tai muun ilma-aluksen vakava vaurioituminen, johon voi liittyä henkilövahinkoja. Tällaisen sattuessa lentoturvallisuuden ylläpitäminen on epäonnistunut. Lento-onnettomuus voi johtua muun muassa inhimillisestä tai teknisestä virheestä, säästä, sabotaasista tai terrori-iskusta. Yleisesti ottaen kaikki matkustamon paikat ovat yhtä turvallisia. Eräissä tutkimuksissa on kuitenkin huomattu, että koneen etuosaan kohdistuu lentokoneen tippuessa suurimmat G-voimat, jolloin penkkirivit voivat repeytyä täysin koneen rungosta. Koneen takaosassa taas G-voima laski puoleen. Koneen keskiosassa lentopetrolin syttyminen tuleen on puolestaan koitunut monien onnettomuudessa osallisina olleiden matkustajien kuolemaksi.

Yleisin syy inhimillinen virhe

Yleensä lento-onnettomuuden syyt jakautuvat lentäjän virheisiin (37%), syy on jäänyt epäselväksi tai mahdoton määrittää (33%), tekninen vika (13%), sää (7%), sabotaasi eli pommi, kaappaus tai alasampuminen (5%), muu inhimillinen virhe vaikka lennonjohdossa, koneen lastauksessa, huolimattomuus koneen kunnossapidossa (4%) ja muut syyt (1%). Yhdysvalloissa tapahtui 2004 kaikkiaan 340 kuolemaan johtanutta yleisilmailun onnettomuutta, jotka tapahtuivat eri lennon vaiheissa seuraavasti:

Törmäys maahan: 10 kappaletta näkölento-olosuhteissa ja 29 kappaletta mittarilento-olosuhteissa

Lähestyminen ja laskeutuminen: 42 kappaletta näkölento-olosuhteissa ja mittarilento-olosuhteissa 29 kappaletta mittarilento-olosuhteissa

Liikehdintä: 48 kappaletta ja 2 kappaletta

Vaakalento: 34 kappaletta ja 25 kappaletta

Lentoonlähtö: 49 kappaletta ja 9 kappaletta

NASA:n tutkimuksen mukaan vuosina 1988-2011 siviililentokoneiden moottoreissa on trooppisissa olosuhteissa esiintynyt ainakin 150 kertaa suihkumoottorin sammuminen lennon aikana sinne kertyneen jään vuoksi jopa 12,5 kilometrin lentokorkeudessa. Monissa näistä tapauksissa lentäjä on joko saanut moottorin uudelleen käyntiin tai tehnyt onnistuneen pakkolaskun, mutta valitettavasti osa tapauksista on johtanut koneen vaurioitumiseen tai tuhoon.

Kaksi historian tuhoisinta onnettomuutta

Jos mukaan ei lasketa Yhdysvaltojen terrori-iskuja vuonna 2001, maailmalla on tapahtunut kaksi erityisen vakavaa lento-onnettomuutta. Historian pahin lentoturma sattui Teneriffan lomasaaren lentokentällä vuonna 1977 ja se vaati yhteensä 583 kuolonuhria. Kaksi Boeing 747 -konetta törmäsi toisiinsa kiitoradalla, joka oli verhoutunut sankkaan sumuun. Toisessa koneessa, hollantilaisen KLM:n jumbossa oli 248 ihmistä. Pan-Amin jumbossa oli 396 ihmistä. KLM:n koneen kapteeni ei ollut odottanut lennonjohdon lupaa, vaan lähti kiitoradalla luullen, että se oli vapaa. Kapteeni havaitsi liian myöhään, että vastassa oli toinen kone. Törmäyksessä Pan-Amin kone syttyi palamaan ja vain 61 koneessa olleista selvisi hengissä. Kaikki 248 KLM:n koneessa ollutta ihmistä saivat surmansa.

Vuonna 1985 Japanissa sattunut onnettomuus vaati yhteensä 520 uhria. Lyhyellä kotimaanlennolla Japan Airlinesin Boeing 747:n paineseinä repeytyi hieman sen jälkeen, kun lento JAL123 oli noussut Tokion lentokentältä. Painerungon sisällä ollut paine purkautui räjähdysmäisesti, ja ilmaa pakeni seinässä olleesta reiästä kovalla vauhdilla koneen pyrstöön. Äkillinen paineennousu repäisi peräsimen irti, ja samalla koneen perälle kootut hydraulijärjestelmät katkesivat ja hydraulinesteet pääsivät valumaan ulos. Kaikki koneen hallintalaitteet pettivät ja lentäjät joutuivat itse ohjaaman konetta moottoreilla. Kone kesti vielä 32 minuuttia, ennen kuin se törmäsi vuorenrinteeseen. Vain neljä matkustajaa selvisi tästä tuhoisesta iskusta. Onnettomuus johtui seitsemän vuotta aiemmin sattuneesta epäonnistuneesta laskeutumisesta. Kesäkuussa 1978 lentokone laskeutui nokka liian korkealla, jonka seurauksena lentokoneen pyrstö raapaisi kenttää ja matkustamon sinetöivä takimmainen paineseinä vaurioitui. Paineseinä kyllä korjattiin, mutta korjaus tehtiin väärin, joka johti myöhemmin 520 ihmisen kuolemaan. Japan Airlinesin koneen onnettomuus on historian tuhoisin lento-onnettomuus, jossa oli osallisena vain yksi lentokone.