Kuinka moni on haaveillut joskus lentäjän urasta? Pääsisi matkustamaan kenties pitkin ja poikin maailmaa sekä mikä olisi hienompaa kuin olla kipparina jonkin ison lentokoneen ohjaimissa. Upeaa vai mitä? Lentäjäksi kouluttautuminen ei ole mitään rakettitiedettä, mutta pääsyvaatimukset on täytettävä ja hakijoitakin on varsin paljon. Ei anneta periksi vaan katsotaan, mitkä edellytykset on täytettävä.
Lentäjäksi kouluttautuminen vai veturinkuljettajaksi
Monet pikkupojat haaveilevat tulevansa lentäjäksi, veturinkuljettajaksi tai palomieheksi. Kaikki ovat hyviä vaihtoehtoja ja jostakin syystä lentäjäksi kouluttautuminen tuo mieleen eniten glamouria. Jokainenhan on lentokentällä nähnyt kapteenin, perämiehen sekä lentohenkilökunnan kävelevän koneeseen.
Lentäjän ja veturinkuljettajan vaatimuksissa on paljon eroja ja lisäksi veturinkuljettaja palkka on huomattavasti pienempi, mitä lentäjä voi aikanaan saada. Tosin lentäjän kohdalla on myös muistettava sekin, että ansiolentäjän lupakirja taskussa ei vielä tarkoita sitä, että sinulla on myös työpaikka. Ansiolentäjän koulutus kestää noin 2 vuotta.
Sen jälkeen on mahdollista hakea lentoyhtiön tai -yrityksen koulutukseen. Sillä perämieskurssi kestää noin kuusi viikkoa. Eikä koulutus pääty vielä tähänkään vaan sitten on vielä konetyypille tarkoitettu tyyppikoulutus. Toisinaan voi joutua odottamaan varsin pitkään ennen kuin on lentokoneen päällikkö.
Hakuvaiheet lentäjäksi
Hakuprosessi on varsin vaativa, sillä se koostuu useammasta eri vaiheesta.
Vaiheet ovat:
- Esivalinta: tähän mennessä olet tehnyt hakemuksen ja sinun koulutustaustasi käydään lävitse. Ylioppilastodistuksen perusteella osa hakijoista pääsee eteenpäin ja loput jatkoon pääsevät saavat kutsun kirjalliseen kokeeseen sekä luonnollisesti osa karsiutuu
- Kirjallisesta pääsykokeesta taas osa pääsee jatkoon ja osa karsiutuu.
- Ensimmäiseen psykologiseen soveltuvuustestiin otetaan siis kahden väylän kautta tulevia. Tässä testissä testataan avaruudellista hahmottamista, verbaalista ja matemaattista lahjakkuutta sekä loogista päättelykykyä. Jälleen osa hakijoista karsiutuu ja osa jatkaa toiseen soveltuvuustestiin
- Toisessa psykologisessa testissä on vastassa kykytestejä sekä testataan paineensietokykyä, persoonallisuuden ominaisuuksia ja luonteenpiirteitä. Osa jatkaa jälleen eteenpäin
- Helppoa ei ole tämänkään jälkeen vaan vuorossa on haastattelu, jossa on lentäjien, opettajien sekä psykologien haastattelu. Tästä osa jatkaa eteenpäin ja osa karsiutuu
- Viimeinen vaihe on terveystietokysely, ilmailulääkärin tekemä tarkastus sekä turvallisuusselvitys. Tässä viimeistään erotellaan jyvät akanoista, joten tässä on mahdollisuus päästä oppilaaksi tai karsiutua
Pääsyvaatimukset
Minimivaatimukset ovat seuraavat:
- Lukion oppimäärä tai kolmivuotinen ammatillinen perustutkinto
- Pituus: 163-190 cm, jos alle tai yli äskeisten rajojen, on tilanne arvioitava erikseen
- Kielivaatimuksina suomi ja englanti
- Lääketieteelliset vaatimukset ovat yksiselitteisesti selvät eli hakijan pitää olla ‘perusterve’, mutta tähänkin aiheeseen on tarkat speksit
- Nuhteettomuus eli hakijoille tehdään turvallisuusselvitys
Finnair ja lentäjäksi kouluttautuminen
Kun olet ilmailuopiston puolelta saanut ansiolentäjän lupakirjan, sinulla on mahdollisuus hakea lentoyhtiön jatkokoulutukseen. Lentäjäksi kouluttautuminen jatkuu ja jatkokoulutusta tarjoava yritys voi olla Finnair tai mikä tahansa lentoyhtiö, jos paikkoja on avoinna.
Jatkokoulutuksessa käydään läpi lentäjäkurssi sekä tehdään simulaattoriharjoittelua sekä suoritetaan tyyppikurssi. Tämä koulutus puolestaan kestää kahdesta kolmeen kuukautta ja olet valmis työskentelemään lentäjänä Finnairin lennoilla.
Jokaisen kapteenin ura alkaa perämiehen roolissa. Siinä pääsee seuraamaan kapteenin tehtäviä läheltä sekä oppii lisää uusia asioita käytännössä. Vaikka lentäminen on mukavaa, lentotunteja on kerättävä vähintään 1 500 ennen kuin on mahdollista päästä lentokoneen päälliköksi eli kapteeniksi.
Kapteeni-line training
Suoraa ei ole mahdollista päästä perämiehestä kapteeniksi vaan 1 500 tunnin jälkeen on suoritettava ensin lupakirjatarkastuslento. Yhtiö päättää, milloin lupakirjan haltija aloittaa kapteeni-line training osion. Siinä kapteenina toimii lupakirjan haltija sekä perämiehenä kouluttajakapteeni.
Lentäjäksi kouluttautuminen on erittäin vaativaa, sillä tehtävässä on tarkat vaatimukset ja niitä on noudatettava. Lentokone on hallittava tilanteessa kuin tilanteessa, joten se vaatii aina konetyypin tarkkaa tuntemusta. Lisäksi on hallittava konetyypin laitteet sekä järjestelmät.
Milloin kapteenista tulee lentokapteeni?
Mielenkiintoinen kysymys on aina se, milloin lentokoneen kapteenista tulee lentokapteeni. Lentäjäksi kouluttautuminen ei vielä tee kenestäkään lentokapteenia. Sitä arvonimeä ei kuka tahansa lentokoneen kapteeni voi käyttää, sillä kyseessä on Tasavallan presidentin myöntämä arvonimi joko ilmailun parissa ansiokkaasti työskennelleelle tai edelleen ilmailun parissa työskentelevälle henkilölle. Lentokapteeni on siis arvonimi eikä sitä saa käyttää ilman myöntämistä.
Lennolla kapteeni on siis pelkkä kapteeni, kunnes Tasavallan presidentti myöntää hänelle lentokapteenin arvonimen. Valitettavan usein nimitystä näkee käytettävän väärin, mutta tuskin tämä pieni yksityiskohta on kaikkien suomalaisten tiedossa.