TripAdvisor on maailmanlaajuisesti tunnettu ja vaikutusvaltainen sivusto, jos etsit tietoa matkakohteista hotelleista ja ravintoloista. Käyttäjät voivat TripAdvisorissa jättää oman vapaamuotoisen arvostelun paikasta, sekä antaa esimerkiksi ravintolalle tai hotellille tähtiluokituksen skaalalla 0-5. Arvosteluissa käyttäjä siis voi kertoa omakohtaisen kokemuksen paikasta, ja jakaa tietoa näin muiden matkailijoiden kesken. Voit siis hakea tietoa paikoista, hinnoista ja paikkojen laadusta, ja näin saat myös varmasti inspiraatiota etsiessäsi tulevaa lomakohdetta ja mitä tehdä itse paikan päällä.
TripAdvisor on nyt myös ottanut käyttöön tämän palvelun myös lentoyhtiöiden keskuuteen ja nyt lentomatkustajat voivat myös jättää oman arvionsa lentoyhtiöiden toiminnasta omalla tarinalla ja tähtiluokituksella. Sivustoilta löytyy mielenkiintoisia tarinoita, aina hauskoista kommelluksista kauhunhetkiin asti. Maailmanlaajuisesti kärkisijoilla oli tutut, useita kansainvälisiä kilpailuita voittaneita lentoyhtiöitä kuten Emirates ja Singapore Airlines jotka vankkumattomalla laadullaan vaihtelevat vuodesta toiseen ensimmäisen ja toisen sijan välillä. Täytenä yllätyksenä listalle kuitenkin kiipesi suhteellisen uusi tulokas, vuonna 2008 perustettu Brasilialainen halpalentoyhtiöksi luokiteltava Azul, joka ripeällä kasvulla on vavisuttanut paikallisesti markkinoita, ja tarjoaa lentoja Etelä-Amerikassa 105 eri kohteeseen. Halpalentoyhtiöistä pärjäsivät myös hyvin kansainvälisellä listalla yhdysvaltalainen JetBlue, ja pieni, vain 28:n koneen laivaston omaavan paikallislentoyhtiöksi laskettava thaimaalainen Thai Smile.
Euroopan parhaaksi lentoyhtiöksi TripAdvisorin sivulla pääsi todellinen yllätys, ja joskus ehkä koko maailmankin vitsinä ollut venäläinen Aeroflot. Aeroflot on kuitenkin saanut kovalla työllään uudistettua itsensä, ja täten karistettua itsestään pois taakkana olleen neuvostoajan imagon. Yhtiö myös valittiin viime vuonna maailman turvallisimmaksi lentoyhtiöksi, ja se valittiin myös maailman vahvimmaksi ja tunnetuimmaksi lentoyhtiö-brändiksi. Tämä on suorastaan käsittämättömän hämmästyttävä saavutus, kun vertaa esimerkiksi myös yhtä maailman tunnetuinta lentoyhtiötä, British Airwaysiä, jonka viimeaikaiset uudistukset eivät ovat olleet menestystarinaa lähelläkään, ja nämä uudistukset ovat saaneet lentomatkustajilta hyvin kirjavan vastaanoton. Toinen sija Euroopassa ei tässä kilpailussa tullut sentään yllätyksenä, sillä kaikkien käyttäjien arvioiden perusteella meni Turkish Airlinesille ja kolmantena arvostelussa tuli hollantilainen KLM. Saamme kuitenkin olla ylpeitä omasta lentoyhtiöstämme Finnairista, sillä vaikka Finnairkin on joutunut tekemään suuria, ja joskus kiistanalaisiakin uudistuksia ja leikkauksia, sijoittuivat sinivalkoiset siivet tällä listalla sijalle seitsemän. Alla näet nyt kuitenkin lentoyhtiöiden TOP 10 listat TripAdvisorin käyttäjien mukaan:
Top 10 parasta lentoyhtiötä maailmanlaajuisesti:
- Emirates (Yhdistyneet Arabiemiirikunnat)
- Singapore Airlines (Singapore)
- Azul (Brasilia)
- JetBlue (Yhdysvallat)
- Air New Zealand (Uusi-Seelanti)
- Korean Air (Etetlä-Korea)
- Japan Airlines (Japani)
- Thai Smile (Thaimaa)
- Alaska Airlines (Yhdysvallat)
- Garuda Indonesia (Indonesia)
Top 10 parasta lentoyhtiötä Euroopassa:
- Aeroflot (Venäjä)
- Turkish Airlines (Turkki)
- KLM (Alankomaat)
- Lufthansa (Saksa)
- Swiss International Airlines (Sveitsi)
- Virgin Atlantic (Iso-Britannia)
- Finnair (Suomi)
- Austrian Airlines (Itävalta)
- Aer Lingus (Irlanti)
- Iceland Air (Islanti)
Tämä on erittäin mielenkiintoinen lista ja odotamme innolla jo ensi vuonna julkaistavaa, lentomatkustajien omien kokemusten ja arvioiden perusteella järjestettyä listaa. Näiden listojen avulla on hauska seurata, jatkavatko samat lentoyhtiöt listalla, ketkä putoavat pois ja tuleeko listalle joitain uusia nimiä. Meidän täytyy vain onnitella TripAdvisoria näin hienosta uudistuksesta, joka on varmasti kaikkien maailmalla matkaavien etu!