Lentäminen flunssassa voi olla hyvin epämiellyttävää, korvat lukossa ja niihin koskee eikä matkan loppumista malta odottaa. Lennolla flunssa iskeekin juuri pahiten korviin, sillä paineiden vaihtelut voivat olla terveillekin korville koetus. Painetta kannattaakin yrittää tasata jo maassa tekemällä paineentasauspuhalluksia. Jos korvat saa roksahtamaan auki jo maan kamaralla, onnistuu se luultavasti myös ilmassa ja tällöin matka on hieman helpompi kestää.
Lentäminen flunssassa ei ole myöskään täysin riskitöntä. Mikäli korvat ovat kunnolla lukossa eivätkä aukea, on riskinä jopa tärykalvon repeäminen ja lääkärikeikka heti kohteessa. Jos tärykalvot venyvät, voi se tarkoittaa lukossa olevia korvia monen päivän ajaksi, oli sitten flunssaa tai ei.
Paineentasausta ajoissa ja suihketta nenään
Yllättäen lentämisen terveysvaikutukset, ovat suuremmat kuin voisi kuvitellakaan. Jopa iho saattaa kärsiä lentämisestä. Flunssaisena on hyvä miettiä, onko matka suoritettava nyt vai voisiko sitä siirtää. Jos siirtäminen ei onnistu, on alettava varautua hyvissä ajoin. Apteekista on saatavilla nenäsuihkeita, jotka auttavat vähentämään nielun sekä korvien limakalvojen turvotusta.
Myös tuntia ennen laskua kannattaa nenäsuihketta suihkauttaa, jotta kivut eivät pääsisi pahaksi siinäkään vaiheessa. Lentokorvatulpat saattavat myös joillain auttaa, mutta eivät kaikilla. Lentäminen flunssassa vaatii paineentasaushengityksen opettelun. Tämä tapahtuu vetämällä keuhkot täyteen ilmaa, puristamalla nenän kiinni kädellä ja ilmaa puhaltamalla takanielua kohti. Se tulisi aloittaa heti, kun kone alkaa laskeutua.
Kuinka helpottaa oloaan, kun lentää flunssaisena?
Flunssassa lentäminen voi olla todella kivuliasta ja aiheuttaa terveysongelmia myöhemmillekin hetkille. Keräsimme muutaman vinkit, joilla helpottaa oloa nousun ja laskun aikana.
Tasaa painetta jo maassa puhallustekniikan avulla.
Kokeile lentokorvatulppia.
Panosta hyvään nenäsuihkeeseen joko apteekista sai lääkäriltä reseptillä.
Aina ei kipeänä ole asiaa lentokoneeseen
Vaikka itse kokisi olevansakin riittävän hyvässä kunnossa matkustaakseen, voi silti olla, että koneen henkilökunta on eri mieltä. Tällöin koneen ovelta voi joutua käännytetyksi takaisin. Korvat lukossa ovat luultavasti se pienin ongelma, sillä suurempiakin riskejä on olemassa. Kuulo voi jopa vaurioitua.
Kun korvat lukossa lentää, eikä saa painetta tasattua, kertyvät paineiden vaihteluiden erot liian suuriksi. Tällöin koko 45 minuutin mittainen laskeutuminen on yhtä tuskaa, eikä sille voi kukaan tehdä mitään. Jos sisäkorvan kalvot pääsevät repeytymään, on mahdollista, että kuulo vaurioituu. Kannattaa siis ottaa vihjeet ja kehotukset vakavissaan ja pyrkiä tekemään kaikkensa että matka sujuisi hyvin.