Mikä ihmeen Finavia?

finavia


Finavian kylttejä on varmastikin osunut joka matkustajan silmään Suomessa lentokentillä matkustettaessa, mutta mikä se Finavia siis oikein onkaan?

Finavia ylläpitää ja kehittää yhteensä 23 omistamaansa lentoasemaa Suomessa sekä Suomen lennonvarmistusjärjestelmää. Finavia on valtionyhtiö, eli Suomen valtio omistaa yrityksen kokonaan. Lentoasemista 16 on siviililentoasemia, tarkottaen siis sitä, että nämä lento-asemat ovat pääasiassa vain siviili-ilmailua varten, eikä niillä ole pysyvää sotilaslentotoimintaa. Esimerkkejä siviililentoasemista ovat Helsinki-Vantaa, Turku, Maarianhamina, Pori ja Joensuu. Yhteistoimintalentoasemia, joilla on siis siviili- ja sotilasliikennettä on neljä kappaletta: Jyväskylä, Rovaniemi, Kuopio ja Tampere-Pirkkala, ja lisäksi sotilaslentoasemia ovat Halli ja Utti. Liikennettä kaikkien näiden Finavian ylläpitämien lentoasemien kautta on vuosittain paljon, esimerkiksi jopa yli 20 miljoonaa matkustajaa lensi lentoasemien kautta vuonna 2015. Helsinki-Vantaan kautta kulki tietenkin eniten matkustajia, jopa 16,4 miljoonaa yhteensä.

Finavian arvot johtavat yritystä eteenpäin, ja arvoina ovatkin turvallisuus, asiakaslähtöisyys, tehokkuus ja uudistumiskyky, yhteistyökyky ja avoimuus sekä ympäristö- ja yhteiskuntavastuu. Tehtävänä Finavialla on edistää yhteiskunnan kilpailukykyä ja helpottaa kansalaisten liikkumista ja kansainvälisyyttä takaamalla turvalliset ja laadukkaat lentoliikenteen palvelut. Finavian toiminta eri lentoasemilla onkin erittäin monipuolista. Finavialaiset muun muuassa pitävät huolen siitä, että matkustajat ja matkatavarat turvatarkistetaan ennen lentoa, kiitotiet pidetään sekä kesä- että talvikunnossa tarpeen mukaan ja varmistavat turvalliset lentoonlähdöt ja laskeutumiset.

finavia helsinki vantaa

Helsinki-Vantaa kehittyy

Viime vuosina Finavia on erityisesti keskittynyt Helsinki-Vantaan kehittämiseen ja lentoasema onkin kasvanut Pohjois-Euroopan johtavaksi vaihtoasemaksi kaukoliikenteessä. Helsinki nimittäin sijaitsee kartalla niin, että lentoaseman kautta onnistuvat vaihdot Euroopan ja Aasian välillä lyhyimmällä reitillä ja lyhyillä vaihtoajoilla. Vuonna 2014 käynnistyikin kehittämisohjelma, joka ulottuu aina vuodelle 2020 asti. Kehitysohjelman 900 miljoonan euron investoinnin tavoitteena on juuri varmistaa Helsinki-Vantaan vahva kilpailuasema Euroopan ja Aasian välisessä vaihtoliikenteessä. Finavia onkin viime vuosien aikana helpottanut Aasiasta tulevien matkustajien kulkua ja on muun muassa palkannut aasialaisia työntekijöitä riveihinsä ja käännättänyt osan kylteistään esimerkiksi kiinaksi, jotta jatkolentojen matkustajilla olisi helpompi kommunikoida työntekijöiden kanssa ja liikkua portilta toiselle. Helsinki-Vantaan kautta kulkevien matkustajien määrän oletetaankin kasvavan 20 miljoonaan seuraavan kymmenen vuoden aikana, ja Finavia tekee kaikkensa helpottaakseen matkustajiensa siirtymistä paikasta toiseen.

Top