Lentopelko ja sen taltuttaminen

lentopelko


Pelkäätkö sinäkin lentämistä? Lentopelko on vielä nykyäänkin yleisempi, kuin mitä moni olettaa. Noin joka kolmas lentomatkustaja kärsii jonkinasteisesta lentopelosta. Tänään kirjoitamme, mitä lentopelko käytännössä tarkoittaa, miten se ilmenee, ja miten pelosta on mahdollista päästä eroon.

Lentopelon oirekuva

Lentopelko voi ilmetä todella monenlaisina oireina, niin henkisinä kuin fyysisinäkin. Henkisiä oireita ovat esimerkiksi ahdistus, paniikinomaiset tunteet, sekä ärtyneisyys ovat osa lentopelon oirekuvaa. Fyysisiä oireita ovat muun muassa vatsavaivat ja unettomuus ennen lentämistä. Lennon aikana moni lentopelkoisista matkustajista puristavat tiukasti käsinojia, kuuntelevat lentokoneen ääniä erityisen tarkkaan, ja ovat rauhattomampia kuin muut matkustajat.

Pelon aiheuttajat

Lentopelko ei ole sairaus, vaan enemmänkin irrationaalinen pelko, jonka syitä ei täysin tunnetta. Tutkimuksilla on yritetty selvittää, miksi lentäminen pelottaa enemmän, kuin esimerkiksi autolla makustus. Yleisiä syitä ovat esimerkiksi se, että ei itse voi vaikuttaa tilanteeseen mitenkään, jos mahdollinen onnettomuus sattuisi lentäessä, sekä suljetun tai korkean paikan pelko. Lentopelolle altistavat myös aikaisemmat huonot kokemukset lentomatkustamisesta, tai paniikkihäiriö.

Miten selättää lentopelko?

  • Kuuntele rauhoittavaa musiikkia, tai ota mukaasi lempikirjasi, joka vie ajatukset muualle. Meditointi on myös loistava keino saavuttaa mielenrauha paniikin iskiessä. Mieti esimerkiksi sitä hetkeä, kun pääset matkakohteeseesi, ja kuinka onnellinen olet.
  • Tee tutkimusta, ja selvitä asioita. Selvitä, kuinka paljon ihmisiä oikeasti kuolee lento-onnettomuuksissa. Prosentti on minimaalisen pieni. Mieti ihmisiä, jotka lentävät joka päivä, ja ovat vielä elossa.
  • Esimerkiksi Finnair järjestää joskus hyödyllisiä kursseja, jotka keskittyvät lentopelosta eroon pääsemiseen.

Lue lisää lentopelosta esimerkiksi tästä artikkelista.

Top